Pages

Bila saya perlu menghubungi doktor saya?

Info.....

Anda dan doktor anda mungkin telah berbincang mengenai apa yang perlu dilakukan apabila anda dalam perlahiran. Tetapi jika anda rasa bahawa telah tiba masanya, jangan malu untuk menghubungi doktor anda. Doktor selalu mendapat panggilan daripada wanita yang kurang pasti sama ada mereka berada dalam keadaan perlahiran atau tidak dan mereka yang memerlukan panduan – ia adalah sebahagian daripada tugas mereka. Doktor anda boleh tahu dari nada dan intonasi suara anda, jadi komunikasi lisan akan membantu. Doktor anda perlu tahu jarak masa kontraksi anda, sama ada anda boleh bercakap semasa kontraksi dan sebarang simptom yang ada.

Jika air ketuban anda pecah atau jika anda merembeskan cecair amnion, hubungi doktor anda dengan segera. Anda perlu memberitahunya jika bayi anda kurang bergerak atau sama ada anda mengalami sebarang pendarahan vagina (kecuali jika ia hanya mukus bercampur darah dalam jumlah yang sedikit), demam, sakit kepala yang teruk, perubahan dalam penglihatan anda atau kesakitan abdomen.

BabyCenter mempunyai senarai simptom kehamilan yang lain yang tidak boleh anda abaikan sekiranya terdapat perkara lain yang merisaukan anda.

3 comments:

  1. info yang menarik utk bakal2 ibu..salam kenal ye dr kty ..

    kotak komen ni kalo buat pop up lagi senang
    gi > setting>comments>Comment Form Placement>klik kt button pop_up window>save.

    ReplyDelete
  2. utk bakal ibu..mmg ini info berguna..betul kata kty..buat pop up commentlah sis..lg mudah org nk komen..

    ReplyDelete
  3. to atty,thanks..dah wat dah pop up..thanks ye ajar..xtau pon selama nie...

    ReplyDelete