Bolehkah Ibu Mengandung Berpuasa?

Salam....Kira-kira lagi 2 minggu sahaja lagi Umat Islam seluruh dunia akan menyambut bulan Ramadhan..Tak sabar rasanya lagi dan rindu akan tibanya bulan penuh keberkatan..Berpuasa menahan rasa lapar dan dahaga pada bulan Ramadhan untuk kita renung dan insaf dalam menghargai makanan supaya tak berlaku pembaziran.Mengharungi saat getir seperti mangsa-mangsa perang,fakir miskin yang tidak cukup makan dan sebagainya.

Persoalan yang saya nak kongsi bersama-sama ialah mengenai Bolehkah Ibu Mengandung Berpuasa?Mudaratkah Pada Kandungan dan Ibu?

Secara umum ibu mengandung tidak salah atau dibolehkan berpuasa tetapi dengan banyak syarat yang harus ibu mengandung ikut..Mampukah seorang ibu itu memenuhi atau mencukupi zat-zat dalam badannya untuk keperluan bayi disaat sedang berlakunya perkembangan tumbesaran bagi bayi itu. Kalau mampu maka digalakkan berpuasa,jika tidak mampu, maka kenalah menggantikan puasa itu bila berkemampuan dan sihat.

Ibu mengandung yang tidak digalakkan berpuasa adalah seperti berikut:-

1.Kencing manis atau diabetes
2. Mempunyai darah tinggi atau hipertensi
3.Mengalami pendarahan
4.Dehidrasi atau kekurangan cecair dalam badan seperti muntah-muntah (morning sickness)

Seorang ibu mengandung yang ingin berpuasa disarankan mengambil air yang cukup pada sebelah malam atau pada waktu sahur,sekurang-kurangnya dalam 2 liter air untuk memastikan cecair dalam badan tidak kurang semasa berpuasa dan mampu bertahan sehingga waktu berbuka untuk menggelakkan dari berlakunya dehidrasi. .

Jika berlakunya dehidrasi yang teruk seperti nak pitam,sakit kepala, terasa loya dan ingin muntah,rasa mengigil,pergerakkan bayi yang tidak normal . Ini akan memudaratkan kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan.

Jangan berasa gusar dan risau bagi ibu-ibu mengandung yang tidak boleh berpuasa. Fikir bertapa mulianya yang Allah berikan kepada kita untuk menjaga dan melindungi bayi kita. Tidak ada faedahnya jika kita degil dan terus berpuasa andai memudaratkan kesihatan kita dan juga bayi..Walaubagaimanapun kelebihan yang Allah beri pada kita,lakukanlah dengan niat yang baik,bukan sebaliknya..Untuk mendapat keredhaan dan kemuliaan dari Allah.

Selamat berpuasa (^_^).........


Cucur Kentang



Pagi nie tiba-tiba tekak nie nak makan cucur kentang...dah lama sangat tak buat..Mula-mula nak buat sarapan tuk suami tersayang kuih keria yang semalam buat tu.Ada lebih.leh goreng jer...Tapi nak juga buat cucur..So sarapan pagi tadi kuih keria bersama cucur kentang..Tapi pagi tadi yang saya buat tak lah cantik sangat.Besar-besar.Nak cepat.Suami nak pergi kerja dah.

Senang je buat dia..janji ada kentang gan tepung gandum

Cucur Kentang:-
2 orang makan

1.Tepung Gandum
2.Kentang Sebiji (saiz sederhana)
3.Bawang besar (dikisar)
4.Sedikit garam
5.Air Panas
6.Air biasa
7.Minyak masak

Cara-cara dia:-

1. Campurkan bawang yang dikisar tadi bersama tepung gandum.
2.Tuangkan sedikit sahaja air panas..Sikit jer..letak banyak nanti tak jadi.Untuk bagi Cucur tu rangup.
3.Letak sedikit garam dan air biasa.Gaul sampai sebati.Jangan terlalu cair dan terlalu pekat..
4.Potong kentang memanjang dalm keadaan halus dan nipis.
5.Gaulkan bersama bancuhan tepung tadi.
6.Bolehlah di goreng hingga masa..

Kuih Keria


Hehehe...hari nie saya buat kuih keria..Kiranya macam donatlah.tapi melayunya kuih.guna ubi keledek..dah lama sangat tak buat..tiba-tiba teringin nak makan pulak..Ibu mengandung memang macam nie..asyik teringin jer..Nak makan itu lah...Ini lah...Padahal baru je makan nasi tengahari ni..

Cara-cara buat dia senang je..

1.Kenalah ada ubi keledek..(Ikut suka korang berapa banyak nak makan)
2.Tepung gandum
3. Sedikit garam
4.Gula
5.Minyak masak
6.Air

Cara nak buat:
1. Rebus ubi keledek tu sampai empuk.Masa rebus tu letakkan sedikit garam.bagi rasa masin sikit dan berlemak.Sebelum rebus tu elok dikupas kulitnya dulu.
2.Kemudian lenyek-lenyekkan dia sampai hancur.
3.Letakkan tepung gandum sampai rasa-rasa boleh uli.tak terlalu lembik dan tak terlalu keras.
4.Bulat-bulatkan dia seperti cincin besar macam kuih keria yang korang selau tengok tu kat kedai.
5.Panaskan kuali dan letak minyak biar masa mengoreng keria ni dalam keadaan sedikit tenggelam.Balik-balikkan dia sampai garing dan toskan kuih tu supaya tak serap minyak.
6.Panaskan kuali lain dan masukkan gula.letak sedikit air.bagi mendidih dan gula larut. Jangan sampai gula hangus pulak.masukkan keria tadi dan balik-balikkan dia.
7. Boleh dihidangkan bersama air panas untuk minum petang.

Selamat mencuba..(^_^)..

Air Kacang Soya

Hari nie saya buat air kacang soya...dari mula pregnant sampai sekarang..Still mengidam air yang 1 nie...kalau dalam peti ais tu takde..mulalah saya merengek kat suami suruh pergi beli air soya..kalau tak minum rasa tak lengkap...dah berkotak-kotak saya minum..

Weekend lepas ajaklah si suami pergi tesco jalan-jalan..masa beli barang-barang tu nampaklah kacang soya..So belilah..Barulah terasa nak buat air soya sendiri..Then semalam rendamlah biar dia jadi kembang..Memang kena rendam semalaman pon..Kalau tidak nak blend keras..Esok dah kembang leh blend dan perah.Dapat lah seperiuk.Sedap juga air soya yang dibuat sendiri...Lengkali leh lak buat Tau Fu Fah pulak.. ...InsyaAllah...

Antara Khasiat yang ada dalam kacang soya nie kalau korang nak tau ialah antaranya:-

1. Makanan seimbang yang sangat baik dan lebih murah daripada korang makan daging atau telur.Dia sama khasiat dengan minum susu.
2.Kaya dengan bahan mineral seperti khasium, sodium,magnesium,iron dan fosforus. Kaya juga dengan vitamin A, B, C, D serta lesitin.
3. Boleh jadi minuman gantian bagi baby yang alah pada susu lembu.
4. Boleh mengurangkan atau mengelak dari risiko penyakit kanser dan jantung.
5.Membekalkan tenaga dan mudah dicerna.
6. Mempunyai kadar lemak yang rendah dan kaya dengan protein,sesuai untuk pesakit jantung dan kencing manis (kena kurangkan gula bagi yang ada penyakit nie)

Lupalak nak amik gambar masa proses membuat air soya tadi..Lengkali ye...Nie yang saya amik gambar yang ada kat internet....Chan chin chau....

View Image

Nisfu Syaaban dan Fatwa

Nie apa yang saya cari dalam internet mengenai fatwa dan amalan nisfu syaaban yang rakyat Malaysia dan Negara Nusantara buat...Saya harap aktikel yang saya ambil dari Surau Al-Mizan, Kompleks Kediaman Anggota Kerajaan, Jalan Dutamas, Kuala Lumpur nie berguna untuk kita semua dan menjadi panduan bersama..

Saya tertarik untuk berkongsi sama dengan rakan-rakan kerana ramai rakyat Malaysia keliru dan terlalu taksub dengan malam Nisfu Syaaban

Sebagaimana telah kita ketahui apabila tibanya malam 15 Sya’aban, ramai yang akan ke masjid untuk solat jemaah dan membaca yasin sebanyak 3 kali.

Tetapi tahukah kita dari mana amalan itu berasal?

Mengapa perlu dilakukan sebanyak 3 kali dan dikhususkan pada malam tersebut?

Sedangkan kita tahu, bahawa sesuatu ibadah khusus yang dilakukan jika tiada amalan atau dalil dari Nabi Muhammad SAW maka dikira bid’ah. Sedangkan bacaan Yasin boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak terhad kepada berapa kali.

Seperti yang selalu saya lihat, bacaan Yasin yang dibuat sebanyak 3 kali itu dilakukan dengan pantas dan terkejar-kejar. Mungkin ianya sesuai dengan orang yang sudah mahir membaca Qasar, tetapi bagaimana dengan mereka yang tidak mahir dengan bacaan Qasar lebih-lebih lagi bagi yang tidak mahir membaca AlQuran bertajwid. Tidakkah itu sudah menjadi tunggang-langgang dan tidak berlaku dalam keadaan yang tenang. Apakah bagus membaca AlQuran dalam keadaan tergesa-gesa dan salah tajwidnya? Apakah hikmah di sebalik tergesa-gesa dan tidak faham apa yang dibaca itu?

Sebenarnya tiada hadith yang sahih yang memberitahu tentang bacaan yasin 3 kali pada malam nisfu Syaaban ini dan jika ada pun, ianya adalah hadith berkenaan kelebihan malam nisfu Syaaban yang dhaif dan juga terdapat dalam hadith maudhu’ (palsu). Walau bagaimanapun ada sebahagian ulama berpendapat hadis dhaif boleh dipegang dalam amalan sunat secara perseorangan. Tetapi tidak sekali-kali dengan hadith maudhu’. Ingat, hadith maudhu’ maknanya hadith PALSU, dan hadith PALSU hanyalah hadith yang direka-reka oleh golongan tertentu. Dengan kerana itu, adalah penting agar kita berhati-hati dalam memahami martabat sesuatu hadith itu.

Namun , dalam soal bacaan Yasin sebanyak 3 kali dalam nisfu Syaaban tetap tidak ada hadith yang sahih berkenaannya dan amalan tersebut tiada ditunjukkan contoh langsung oleh Nabi dan sahabat. Maka mengapa kita sekarang ini mengadakan majlis tersebut di masjid-masjid apabila tibanya malam nisfu Syaaban sahaja? Mengapa perlu menetapkan malam itu untuk membaca Yasin 3 kali dan berduyun-duyun menuju ke masjid sedangkan malam lain tidak? Itu yang perlu diperhati bersama.

Dan saya tidak berani mengatakan amalan tersebut haram. tetapi kita perlu ingat, amalan ibadah khusus yang bukannya berasal dari nabi sudah dikira bid’ah dan dibimbangi amalan itu akan menjadi penat dan lelah semata-mata kerana tidak berasas atau menambah dosa sahaja. Tetapi menurut fatwa dari Syeikh Abdul Aziz bin Baaz, amalan itu dikira bid’ah dan penjelasannya ada saya sertakan di bawah nanti.

Maka sebaiknya adalah kita lakukan sahaja amalan membaca Yasin atau apa-apa sahaja bacaan AlQuran , tanpa perlu dikhususkan 3 kali dan seumpamanya. Dan yang penting, bacaan itu biarlah TERTIB, TENANG dan memberi keinsafan kepada kita dan bukannya semata-mata mahu mengejar pahala sehingga membaca AlQuran dengan tergopoh dan salah tajwid dan mengatakan sepatutnya melakukan bacaan Yasin 3 kali itu.

Pengertian nisfu Syaaban

Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah SAW telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”

Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Fatwa tentang merayakan malam Nisfu Syaaban

Bacaan yasin

Umat Islam di Malaysia umumnya menyambut malam nisfu Syaaban ( 15hb Syaaban) dengan mengadakan majlis membaca surah Yasin sebanyak tiga kali selepas solat Maghrib. Di celah-celah bacaan Yasin ini diselitkan dengan bacaan doa seperti , selepas bacaan Yasin pertama dengan doa untuk diselamatkan dunia akhirat, selepas bacaan Yasin kedua doa supaya dipanjangkan umur dalam keberkatan dan selepas bacaan Yasin ketiga doa supaya dianugerahkan rezeki yang halal.

Diperhatikan bahawa amalan sambutan Nisfu Syaaban yang kaifiatnya sebegini tidak diamalkan di tempat lain di seluruh dunia. Tidak hairanlah tiada fatwa yang dikeluarkan oleh Ulama muktabar dunia masa kini tentang sahih batilnya amalan ini.

Kita beramal dan beribadat adalah untuk mendapat pahala dan kebaikan . Amalan ini hendaklah ada contohnya dari Rasulullah s.a.w. atau sahabat-sahabat atau ada petunjuk yang jelas dari al-Quran dan as-sunnah . Amalan mengkhususkan bacaan dan doa tertentu pada sesuatu masa tanpa nas yang sahih adalah amalan bidaah yang tertolak dan dikhuatiri berdosa; setidak-tidaknya ia akan membazirkan masa dan memenatkan badan.

Kita boleh membaca surah Yasin sebanyak mungkin pada bila-bila masa untuk mendapat pahala tetapi tidak dengan mengkhususkan kepada malam nisfu Syabaan dan dengan bilangan tiga kali. Kita digalakkan berdoa apa saja kepada Allah s.w.t untuk kebaikan dunia dan di akhirat tetapi tidak perlu dikhususkan di celah-celah bacaan Yasin di malam nisfu Syaaban. Dan kita boleh membaca surah Yasin dan berdoa bersendirian, di mana-mana dan bila-bila saja dan tidak perlu berkampung di masjid-masjid dengan harapan mendapat ganjaran istimewa dari Allah s.w.t.

Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh seorang ulama terkemuka di Timur Tengah untuk menjelaskan tentang amalan bidaah di malam nisfu Syaaban. Perhatikan bahawa beliau tidak menyebut amalan membaca Yasin dan doa-doa yang mengiringinya kerana amalan tersebut tidak diamalkan oleh penduduk di Timur Tengah atau di bahagian lain dunia Islam. Boleh dikatakan bahawa amalan baca Yasin dan doa ini adalah sebahagian dari sekian banyak amalan bidaah ciptaan rakyat tempatan khusus untuk amalan penduduk nusantara ini!

‘Solat Sunat’ Nisfu Syaaban

Firman Allah (mafhumnya): “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” [al-Maa’idah 5:3]. “Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah?” [al-Syur.a 42:21]

Dalam kitab al-Sahihain diriwayatkan daripada `Aisyah (r.a) bahawa Rasulullah (s.a.w) pernah bersabda: “barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini yang mana bukan sebahagian daripadanya, akan tertolak.”

Dalam Sahih Muslim diriwayatkan daripada Jabir r.a, Nabi (s.a.w) bersabda dalam khutbah Baginda: “Tetaplah kamu dengan Sunnahku dan Sunnah para Khulafa’ Rasyidun, serta berpegang teguhlah padanya… Berwaspadalah terhadap perkara yang baru diada-adakan, kerana setiap perkara baru adalah bid’ah dan setiap perkara bid’ah itu adalah sesat.” Terdapat banyak lagi ayat Qur’an dan hadis yang seumpamanya.

Ini jelas sekali menunjukkan bahawa Allah telah sempurnakan agama umat ini, dan mencukupkan nikmatNya ke atas mereka. Tuhan tidak mengambil nyawa RasulNya sehinggalah Baginda selesai menyampaikan perutusan dengan seterang-terangnya dan menghuraikan kepada ummah segala apa yang telah diperintahkan Allah samada amalan perbuatan mahupun percakapan. Baginda s.a.w telah menerangkan bahawa untuk ibadah yang direka selepas kewafatan Baginda, segala bacaan dan amalan yang kononnya dilakukan menurut Islam, kesemua ini akan dicampakkan kembali kepada orang yang mencipta amalan tersebut, meskipun ia berniat baik.

Para Sahabat Nabi s.a.w tahu tentang hakikat ini, begitu juga para salaf selepas mereka. Mereka mengecam bid’ah dan menegahnya, sebagaimana telah dicatatkan dalam kitab-kitab yang menyanjung Sunnah dan mengecam bid’ah, ditulis oleh bin Waddah, al-Tartushi, bin Shamah dan lain-lain.

Antara amalan bid’ah yang direka manusia ialah menyambut hari pertengahan dalam bulan Syaaban (Nisfu Syaaban), dan menganjurkan puasa pada hari tersebut. Tidak ada nas (dalil) yang boleh dipercayai tentang puasa ini. Ada beberapa hadis dhaif telah dirujuk tentang fadhilat puasa ini, tetapi ianya tidak boleh dijadikan pegangan. Hadis-hadis diriwayatkan mengenai fadhilat doa sempena nisfu Syaaban kesemuanya adalah maudhu’ (rekaan semata-mata), sebagaimana telah diperjelaskan oleh sebahagian besar alim ulama. Kita akan lihat beberapa petikan dari ulasan para alim ulama ini.

Beberapa riwayat tentang hal ini telah dinukilkan daripada sebahagian ulama salaf di Syria dan lain-lain. Menurut jumhur ulama, menyambut nisfu Syaaban adalah bid’ah, dan hadis-hadis tentang fadhilat-fadhilat berkenaan hari tersebut adalah dhaif (lemah), sebahagian besar yang lain pula adalah maudhu’ (rekaan). Antara ulama yang memperjelaskan hal ini adalah al-Haafiz bin Rejab, di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif, dan lain-lain. Hadis-hadis dha`if berkenaan ibadah hanya boleh diterimapakai untuk amalan ibadat yang terdapat menerusi nas-nas yang Sahih. Tidak ada asas yang Sahih bagi sambutan nisfu Syaaban, oleh itu hadis-hadis dha`if tersebut tidak dapat digunapakai.

Prinsip asas yang penting ini telah disebutkan oleh Imam Abu’l-‘Abbas Sheikh al-Islam bin Taymiyah (rahimahullah). Para alim ulama (rahimahumullah) telah sepakat bahawa apabila wujud perselisihan di kalangan umat, maka wajiblah merujuk kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Apa-apa keputusan yang diperolehi daripada salah satu atau kedua-duanya adalah syariat yang wajib ditaati, sebaliknya apa-apa yang didapati bercanggah dengan kedua-duanya mestilah ditolak. Oleh itu sebarang amalan ibadat yang tidak dinyatakan di dalam kedua-dua (Qur’an dan Sunnah) adalah bid’ah dan tidak dibenarkan melakukannya, apatah lagi mengajak orang lain melakukannya atau mengiktirafkannya.

Sebagaimana Firman Allah (mafhumnya): “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.” [al-Nisa’ 4:59]

“Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku; kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam segala keadaan).”[al-Shura 42:10]. “Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [Aal ‘Imr.an 3:31]

“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.” [al-Nisa’ 4:65]

Banyak lagi ayat-ayat lain yang serupa maksudnya seperti di atas, yang menyatakan dengan jelas bahawa sebarang perselisihan wajib dirujuk kepada Qur’an dan Sunnah, seterusnya wajib mentaati keputusan yang diperolehi daripada kedua-dua Nas ini. Ini merupakan syarat iman, dan inilah yang terbaik untuk manusia di dunia dan di akhirat: “Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya” [al-Nisa’ 4:59 – mafhumnya] maksudnya ialah Hari Akhirat.

Al-Hafiz bin Rejab (R.A) menyebut di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif tentang isu ini – setelah membincangkannya secara panjang lebar – “Malam Nisfu Syaaban asalnya diutamakan oleh golongan Tabi’in di kalangan penduduk Sham, antaranya Khalid bin Mi’dan, Makhul, Luqman bin ‘Amir dan lain-lain, di mana mereka beribadah bersungguh-sungguh pada malam tersebut. Orang awam menganggap bahawa malam tersebut adalah mulia kerana perbuatan mereka ini. Disebutkan bahawa mereka telah mendengar riwayat-riwayat Israiliyyat berkenaan kelebihan malam tersebut, sedangkan jumhur ulama di Hijaz menolak kesahihan riwayat ini, antara mereka adalah ‘Ata’ dan Ibnu Abi Malikah. ‘Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam meriwayatkan fatwa ini daripada fuqaha’ (Ulama Ahli Fiqh) di Madinah, dan inilah pandangan ulama-ulama Maliki dan lain-lain. Kata mereka: semua ini adalah bid’ah…

Imam Ahmad tidak pernah diketahui menyebut apa-apa pun tentang (adanya sambutan) Malam Nisfu Syaaban… Tentang amalan berdoa sepanjang Malam Nisfu Syaaban, tidak ada riwayat yang sahih daripada Nabi (s.a.w) ataupun daripada Para Sahabat Baginda …”

Inilah apa yang telah disebutkan oleh al-Hafiz bin Rejab (R.A). Beliau menyatakan dengan jelas bahawa tidak ada langsung riwayat sahih daripada Rasulullah s.a.w mahupun daripada Sahabat-sahabat Baginda (R.A) mengenai Malam Nisfu Shaaban (pertengahan bulan Syaaban).

Dalam keadaan di mana tidak ada bukti shar’i bahawa apa-apa perkara itu disuruh oleh Islam, tidak dibenarkan bagi Umat Islam untuk mereka-reka perkara baru dalam agama Allah, tidak kiralah ianya amalan perseorangan ataupun berkumpulan, samada dilakukan secara terbuka mahupun tertutup, berdasarkan maksud umum hadith Rasulullah s.a.w: “Barangsiapa melakukan apa sahaja amalan yang bukan sebahagian daripada urusan kita ini [Islam], amalan itu akan tertolak.” Banyak lagi dalil yang menegaskan bahawa bid’ah mesti ditegah dan memerintahkan agar menjauhinya.

Imam Abu Bakr al-Tartushi (R.A) menyebut dalam kitabnya al-Hawadith wa’l-Bida’: “Ibn Waddah meriwayatkan bahawa Zayd bin Aslam berkata: Kami tidak pernah menemui seorang pun dari kalangan ulama dan and fuqaha’ kami yang memberi perhatian lebih kepada Malam Nisfu Shaaban, tidak ada juga yang memberi perhatian kepada hadith Makhul, atau yang beranggapan bahawa malam tersebut adalah lebih istimewa daripada malam-malam lain. Pernah ada orang mengadu kepada Ibnu Abi Maleekah bahawa Ziyad an-Numairi mengatakan bahawa pahala di Malam Nisfu Shaaban adalah menyamai pahala Lailatul-Qadar. Beliau menjawab, “Sekiranya aku dengar sendiri dia berkata begitu dan ada kayu di tanganku, pasti aku akan memukulnya (dengan kayu itu). Ziyad seorang pereka cerita.”

Al-Shaukani (R.A) berkata dalam al-Fawa’id al-Majmu’ah: “Hadith yang berbunyi: ‘Wahai ‘Ali, barangsiapa bersolat seratus rakaat di Malam Nisfu Shaaban, dengan membaca pada setiap rakaat Ummul Kitab [Surah al-Fatihah] dan Qul Huwallahu Ahad sepuluh kali, Allah akan memenuhi segala keperluannya…’ Hadis ini maudhu’ (rekaan semata-mata). Susunan katanya menyebut dengan jelas ganjaran yang akan diterima oleh orang yang melakukannya, dan tidak ada orang yang waras yang boleh meragui bahawa ‘hadis’ ini adalah rekaan. Lebih-lebih lagi, perawi dalam isnad hadis ini adalah majhul (tidak dikenali). ‘Hadis’ ini juga diriwayatkan melalui sanad yang lain, yang mana kesemua adalah direka dan kesemua perawinya adalah are majhul (tidak diketahui asal-usulnya).

Di dalam kitab al-Mukhtasar, beliau menukilkan: Hadith yang menyebut tentang solat di tengah bulan Syaaban adalah hadis palsu, dan hadis Ali yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban – “ Apabila tiba malam pertengahan Syaaban, penuhilah malamnya dengan solat dan berpuasalah di siang harinya” – adalah dhaif (lemah).

Di dalam kitab al-La’aali’ beliau berkata, “Seratus rakaat di pertengahan Syaaban, membaca (Surah) al-Ikhlas sepuluh kali di setiap rakaat… (hadis ini) adalah maudhu’ (direka), dan kesemua perawi dalam tiga isnadnya adalah majhul (tidak dikenali) dan dhaif (lemah). Katanya lagi: dan dua belas rakaat, membaca al-Ikhlaas tiga puluh kali setiap rakaat, ini juga adalah maudhu’; dan empat belas (rakaat), juga adalah maudhu’.

Beberapa orang fuqaha’ telah tertipu oleh hadis palsu ini, antaranya pengarang al-Ihya’ dan lain-lain, dan juga sebahagian ulama mufassirin. Solat khusus di malam ini – di pertengahan bulan Syaaban – telah diterangkan dalam pelbagai bentuk, kesemuanya adalah palsu dan direka-reka.”

Al-Hafiz al-‘Iraqi berkata: “Hadith tentang solat di malam pertengahan Syaaban adalah maudhu’, dan disandarkan secara palsu terhadap Rasulullah s.a.w.”

Imam al-Nawawi berkata di dalam bukunya al-Majmu’: “Sembahyang yang dikenali sebagai solat al-raghaa’ib, didirikan sebanyak dua belas rakaat antara Maghrib dan ‘Isyak pada malam Jumaat pertama di bulan Rejab, dan sembahyang sunat Malam Nisfu Shaaban, sebanyak seratus rakaat – kedua-dua sembahyang ini adalah bid’ah yang tercela. Sepatutnya orang ramai tidak tertipu disebabkan ianya disebut dalam Qut al-Qulub dan Ihya’ ‘Ulum al-Din, atau oleh hadis-hadis yang disebutkan dalam kedua-dua kitab ini. Kesemuanya adalah palsu. Orang ramai juga tidak sepatutnya tertipu disebabkan kerana beberapa imam telah keliru dalam hal ini dan menulis beberapa helaian yang menyebut bahawa sembahyang ini adalah mustahabb (sunat), kerana dalam hal ini mereka tersilap.”

Sheikh al-Imam Abu Muhammad ‘Abd al-Rahman bin Isma’il al-Maqdisi telah menulis sebuah kitab yang amat berharga, yang membuktikan bahawa riwayat-riwayat tersebut adalah palsu, dan jasa beliau sangatlah besar. Alim `ulama telah membincangkan hal ini dengan panjang lebar, dan sekiranya kami ingin memetik keseluruhan perbincangan tersebut untuk dicatatkan di sini, tentu akan mengambil masa yang sangat panjang. Mudah-mudahan apa yang telah disebutkan di atas sudah memadai bagi anda yang mencari kebenaran.

Daripada ayat-ayat Qur’an, hadis-hadis dan pendapat ulama yang dipetik di atas, sudah jelas bagi kita bahawa menyambut pertengahan bulan Syaaban dengan cara bersembahyang di malamnya atau dengan mana-mana cara yang lain, atau dengan mengkhususkan puasa pada hari tersebut, adalah bid’ah yang ditolak oleh jumhur ulama. Amalan tersebut tiada asas dalam syariat Islam yang tulen; bahkan ianya hanyalah salah satu perkara yang diada-adakan dalam Islam selepas berakhirnya zaman Sahabat (radhiallahu `anhum).

Amat memadai, dalam hal ini, untuk kita fahami kalam Allah (mafhumnya):
“Pada hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu untukmu..…”[al-Ma’idah 5:3]. dan beberapa ayat yang seumpamanya; dan kata-kata Nabi s.a.w: “Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini yang (pada hakikatnya) bukan sebahagian daripadanya, tidak akan diterima” dan beberapa hadis yang serupa.

Dalam Sahih Muslim diriwayatkan bahawa Abu Hurarah (R.A) berkata: “Rasulullah s.a.w bersabda: ‘Janganlah kamu khususkan malam Jumaat untuk bersembahyang malam dan janganlah khususkan siang hari Jumaat untuk berpuasa, melainkan jika puasa di hari itu adalah sebahagian daripada puasa-puasa yang kamu amalkan berterusan-berterusan.’”

Seandainya diberikan untuk mengkhususkan mana-mana malam untuk amalan ibadah yang istimewa, sudah tentu malam Jumaat adalah yang paling sesuai, kerana siang hari Jumaat adalah hari yang paling baik bermula terbit mataharinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis Sahih yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. Memandangkan Nabi Muhammad s.a.w sendiri melarang dari mengkhususkan malam tersebut untuk bertahajjud, itu menandakan bahawa adalah lebih dilarang sekiranya dikhususkan malam-malam lain untuk sebarang bentuk ibadat, kecuali di mana terdapat nas yang Sahih yang mengkhususkan malam tertentu.

Oleh kerana telah disyariatkan untuk memenuhi malam Lailatul-Qadr dan malam-malam lain di bulan Ramadhan dengan bersolat, Rasulullah s.a.w memberi perhatian kepadanya dan menyuruh umatnya bersolat malam sepanjang tempoh tersebut. Baginda sendiri melaksanakannya, sebagaimana disebut dalam al-Sahihain, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa bersolat qiyam di bulan Ramadan dengan penuh iman dan mengharapkan pahala, Allah akan ampunkan dosa-dosanya yang telah lalu” dan “Barangsiapa memenuhi malam Lailatul Qadr dengan bersolat (sunat) disebabkan iman dan mencari pahala, Allah ampunkan kesemua dosanya yang telah lalu.”

Akan tetapi sekiranya disyariatkan untuk mengkhususkan malam pertengahan bulan Syaaban, atau malam Jumaat pertama di bulan Rejab, atau di malam Isra’ dan Mi’raj, dengan meraikannya ataupun dengan melakukan amalan ibadat yang khusus, maka sudah tentu Rasulullah s.a.w telah mengajar umatnya melakukannya, dan Baginda sendiri melakukannya. Jika pernah berlaku sedemikian, para Sahabat Baginda (R.A) pasti akan memperturunkan amalan amalan tersebut kepada umat terkemudian; tidak mungkin mereka menyembunyikan amalan daripada umat terkemudian, kerana mereka adalah generasi yang terbaik dan yang paling amanah selepas Rasulullah, radhiallahu `anhum, dan semoga Allah merahmati kesemua sahabat Rasulullah s.a.w.

Sekarang kita telah membaca sendiri kata-kata ulama yang dipetik di atas bahawa tidak ada riwayat daripada Rasulullah s.a.w mahupun Para Sahabat (R.A) berkenaan kelebihan malam Jumaat pertama bulan Rejab, atau malam pertengahan bulan Syaaban. Maka kita tahu bahawa menyambut hari tersebut adalah satu perkara baru yang dimasukkan ke dalam Islam, dan mengkhususkan waktu-waktu ini untuk amalan ibadat tertentu adalah bid’ah yang tercela.

Samalah juga dengan sambutan malam ke dua puluh tujuh bulan Rejab, yang mana disangkakan oleh sesetengah orang sebagai malam Isra’ dan Mi’raj; tidak dibenarkan mengkhususkan hari tersebut untuk amalan tertentu, atau meraikan tarikh tersebut, berdasarkan dalil yang dipetik di atas. Ini sekiranya tarikh sebenar Isra’ and Mi’raj telah diketahui, maka bagaimana sekiranya pandangan ulama yang benar adalah tarikh sebanar Isra’ and Mi’raj tidak diketahui! Pandangan yang mengatakan ianya berlaku pada malam ke dua puluh tujuh di bulan Rejab adalah riwayat yang palsu yang tiada asas dalam hadis-hadis sahih. Baik sekiranya seseorang itu berkata: “Perkara paling baik adalah yang mengikut jalan para salaf, dan perkara paling buruk adalah perkara yang diada-adakan.”

Kita memohon agar Allah membantu kita dan seluruh umat Islam untuk berpegang teguh kepada Sunnah dan menjauhi segala yang bertentangan dengannya, kerana Dialah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Semoga Allah merahmati Pesuruh dan UtusanNya, Nabi kita Muhammad s.a.w, serta kesemua ahli keluarga dan Para Sahabat baginda.

Ulasan dan terjemahan fatwa : www.darulkautsar.com


[Dipetik daripada Majmu’ Fatawa Samahat al-Sheikh ‘Abdul-‘Aziz bin Baz, 2/882]

Rujukan :

1 – http://e-malabari.net/ugama/nisfusyaaban.htm

2 – http://www.darulkautsar.com

Sumber:-Surau Al-Mizan, Kompleks Kediaman Anggota Kerajaan, Jalan Dutamas, Kuala Lumpur

Kalau dah baca tu..Rajin-rajinlah tinggalkan comment korang..Untuk panduan bersama...

Jika Aku Jatuh Cinta

Ya Allah...
Jika Aku Jatuh Cinta.....
Cintalah Aku Pada Seseorang Yang Melabuhkan Cintanya PadaMu....
Agar Bertambah Kekuatanku Untuk MenyintaiMu.....

Ya Muhaimin.....
Jika Aku jatuh Hati....
Izinkanlah Aku Menyentuh Hati Seseorang Yang Hatinya Tertaut PadaMu..
Agar Tidak Terjatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu....

Ya Rabbana...
Jika Aku Jatuh Hati.....
Jagalah Hatiku Padanya....
Agar hatiku Tidak Berpaling Daripada HatiMu.....

Ya Rabbul Izzati...
Jika Aku Rindu...
Rindukanlah Aku Pada Seseorang....
Yang merindui Syahid Di JalanMu...

Ya Allah...
Jika Aku Menikmati Cinta KekasihMu...
Janganlah Kenikmatan Itu Melebihi Kenikmatan....
Indahnya Bermunajat di Sepertiga Malam TerakhirMu....

Ya Allah...
Jika Aku Jatuh Cinta Pada KekasihMu...
Jangan Biarkan Aku Tertatih Dan terjatuh....
Dalam Perjalanan Panjang Menyeru Manusia PadaMu....

Ya Allah....
Jika Kau Halal Aku Merindui KekasihMu....
Jangan Kau Biarkan Aku Melampaui Batas...
Sehingga Melupakan Aku Pada Cinta Hakiki Dan Rindu Abadi Hanya KepadaMu...
Amin...........

Buat Suami Tercinta....
Semoga Kita Berjaya Dunia dan Akhirat...
Untuk Mengharungi Dugaan Yang Menguji Kekuatan Iman Kita...
Kerana Tapak Imanlah Yang Menemukan Cinta Yang Abadi....
Semoga Di Pimpin Jalan OlehNya Hingga Ke Akhir Hayat...

Suamiku Sayang...
Semaikan Islam Di Hati..
Tanamkan Iman Nan Suci...
Bajai Takwa Setiap Hari...
Berbuahlah Bahagia Yang Hakiki...

Semoga Cinta Yang kita Bina..
Tidak Melebihi Cinta Kita Pada Allah..
Semoga Allah Meletakkan Kita Di Bawah Payung Rahmat KasihNya...
InsyaAllah.......

Ikhlas Dari Isteri Yang Mencintai dan Menyayangimu....




Pemeriksaan Bulanan Bagi Ibu Mengandung

Salam...nie saya nak kongsi serba sedikit tentang pemeriksaan bulanan yang patut ibu mengandung buat dan tau...So harap panduan nie berguna tuk korang guna..Sebab kadang-kadang ada ibu yang mengandung untuk pertama kalinya macam saya ni tak tau apa...so kenalah cari info kat tempat-tempat yang sepatutnya..

First time saya tau saya pregnant bila saya g klinik sebab perut saya sakit.Ingatkan kena gastrik...Rupanya pregnant..Alhamdulillah....nie kita kongsi bersama ye, apa yang telah dan sedang saya alami kini.

Lawatan Pertama

Memastikan serta mengesahkan kehamilan. Biasanya doktor akan terus memberikan due date atau tarikh anda akan dijangka bersalin. Biasanya kalau anda tidak dapat memastikan bila tarikh akhir haid, ujian ultrasound akan dilakukan untuk memberikan jangkaan bersalin yang lebih tepat.

Lawatan Kedua

Biasanya selapas minggu ke-12 kehamilan, doktor akan cek uterus atau bayi dalam kandungan anda yang sedang membesar bagi menentukan samada bayi anda membesar secara normal atau tidak. Masalah utama kebanyakan ibu pada masa ini ialah loya, muntah-muntah serta sering pitam. Hilang selera makan pun ada.

Lawatan Ketiga

Biasanya usia kehamilan masuk minggu ke-20, Selain pemeriksaan asas, anda akan menjalani ujian PIH (Pregnancy Induced Hypertension) iaitu pemeriksaan terperinci untuk melihat kesihatan ibu. Ujian-ujian tersebut termasuklah:

  1. Air kencing
  2. Tekanan darah
  3. Berat badan
  4. Ujian darah ( diambil dari lengan atau jari)
  5. Ultrasound (mengesan masalah kecacatan bayi dalam kandungan)

Lawatan Keempat

Usia kehamilan masuk minggu ke-24. Ibu akan menjalani ujian asas berikut:

  1. Air kencing
  2. Tekanan darah
  3. Berat badan
  4. Jumpa Doktor atau nurse

Lawatan Kelima

Usia kehamilan masuk minggu ke -28. Selain pemeriksaan asas, ibu akan diberikan suntikan ATT (Anti Tetanus Toxoid) Pertama. Ini adalah bertujuan untuk membantu ibu hamil membentuk antibodi yang cukup untuk melindungi dirinya dan bayi daripada kuman yang mudah dijangkiti sebagai contoh melalui luka dan sebagainya. Ibu mengandung juga kena buat pemeriksaan gigi sekali dalam masa mengandung.

Lawatan Keenam

Usia kehamilan masuk minggu ke- 32. Pada masa ini ujian asas dan suntikan ATT (Anti Tetanus Toxoid) Kedua akan dilakukan ke atas anda.

Lawatan Ketujuh

Usia kehamilan masuk minggu ke -34. Ujian ultrasound akan dilakukan bagi memastikan kedudukan kepala bayi, uri, berat serta saiz bayi.

Lawatan Kelapan Dan Seterusnya Lawatan Seminggu Sekali

Dan seterusnya anda perlu lakukan lawatan seminggu sekali sehingga hari bersalin tiba.

Senaman Untuk Ibu Mengandung..

Go to fullsize image

Salam…nie saya nak kongsi info sikit mengenai senaman. Setiap orang digalakkan bersenam termasuklah baby,kanak-kanak,orang muda dan orang tua. Ibu mengandung macam mana pulak? Boleh..amat digalakkan..Setiap orang tahu senaman boleh melaraskan peredaran darah, membakar lemak dan kalori, serta mengurangkan risiko masalah serangan sakit jantung dan obesiti serta beberapa penyakit lain. Kini beberapa bukti telah menunjukkan bahawa senaman selama 10 minit setiap hari boleh meningkatkan tahap kesihatan mental, seterusnya membolehkan kita berfikir dengan mudah, rasa gembira dan mengurangkan stress.

Antaranya ialah boleh meningkatkan tenaga otak, supaya kita boleh berfikir lebih waras, tepat dan bertindak lebih cepat. Ini kerana berlakunya peningkatan rangsangan reaksi fizikal dan mental dengan cepat dalam tubuh iaitu darah dipam dan oksigen dihantar ke saluran darah dengan cepat ke otak

Senaman juga boleh melambatkan proses penuaan, cukuplah sekadar membuat aktiviti ringkas sahaja bagi yang sibuk dan takde masa dengan berjalan kaki setiap hari. Amat digalakkan bagi yang dah berumur untuk menghalang tahap penurunan mental dan meningkatkan kesihatan jantung.

Bagi yang muda pula…senaman boleh mengurangkan stress dan mengawal perasan marah kerana ianya boleh menganggu pada organ jantung. Dengan senaman kita dapat merehatkan minda dari masalah-masalah yang membelenggu diri. Aktiviti riadah yang boleh dilakukan ialah dengan berjalan,berbasikal dan berenang. Aktiviti ini boleh mengurangkan tekanan dan meningkatkan tahap kesihatan.. Selain daripada rasa sihat dan bertenaga,senaman juga boleh meningkatkan tahap keyakinan dalam diri seseorang.

Go to fullsize image

Ibu hamil juga boleh bersenam, ianya baik untuk meregangkan otot-otot dan sengal-sengal pada pinggang.Senaman yang paling baik dan sesuai untuk ibu hamil ialah senaman yoga. Ini kerana senaman ini yang paling bagus untuk meregangkan otot-otot dan memperkuatkan sendi-sendi tulang terutamanya pada bahagian pinggang dan kaki. Ibu hamil dilarang sama sekali melakukan pergerakan seperti melompat-lompat dan gerakan yang tiba-tiba. Lakukan dengan lemah-lembut dan perlahan-lahan.

Antara senaman yang boleh dilakukan untuk ibu hamil ialah:-

1. Dengan cara duduk dengan kakibersila,tangan diangkat kedua-duanya menjulur ke atas kepala. Mula dengan sebelah tangan, kemudian sebelah tangannya lagi.lakukan berulang-ulang kali.

2. Ibu mengandung juga boleh melakukan dengan duduk mencangkung dengan kedua-dua kaki direnggangkan. Kedua-dua tangan diletakkan di atas lutut.melakukannya dengan menjongkitkan kaki berulang kali.Ianya elok untuk meredakan ketegangkan punggung.

3. Duduklah di atas lantai dengan tumit dipertemukan dan tarik ke arah tubuh anda. Perlahan-Iahan tekankan lutut ke arah lantai; tambahkan sedikit tekanan dengan tangan pada lutut kalau hendak.

4. Boleh juga melakukan dengan merenggang tubuh,duduk di atas lantai dengan kedua kaki dikangkangkan. Hulurkan lengan kanan sepanjang kaki kanan ke arah pergelangan kaki. Angkatlah lengan kiri ke atas kepala dan perlahan-Iahan julurkan ke arah kanan.ulang sebelah lengan nya pula.

BIODATA TAQIF

Nama:Muhammad Taqif Thariq
DOB:11 November 2010
Masa:5.19 pm
Berat:3.34 kg
Panjang:56 cm

1 Bulan
Berat: 4.6 kg
Panjang: 59 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.5 kg
Status: Pandai senyum,nak main

3 Bulan
Berat: 7 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.9kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

18/7/2011
Status:taqif dah pandai merangkak dengan lancar

25/7/2011
Status:taqif tumbuh gigi sebatang kat bawah

30/7/2011
Status:taqif dah pandai duduk sendiri tanpa bantuan pegang mana2 objek

11 bulan dah pandai berjalan..amin...

1tahun 7 bulan
status:dah pandai cakap mama,papa,mamam,nak,nanak,boleh,gelak,ajuk cakap org,still masih cakap macam baby lagi..sekarang belajar nak melompat..berat 12kg masa 1thn 5 bulan..

11/11/2012
2tahun genap
alhamdulillah..dah pandai sebut banyak word jugak..dah jadi abang yang baik..dan sayang adik..

BIODATA AQIL

Nama:Muhammad Aqil Zafran
DOB:21 Januari 2012
Masa:10:11 pagi
Berat:3.22 kg
Panjang:48 cm

1 Bulan
Berat: 4.7 kg
Panjang: 56 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,hisap jari,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.5 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

5bulan
Berat 7.5kg
Status:dah pandai guling2 dari ujung ke ujung,mengundur..

8bulan
status:dah pandai merangkak

9 bulan
status:dah pandai bertatih pegang kerusi meja
dah pandai bangun sendiri tanpa bantuan

9/11/2012
dah pandai berjalan sendiri tanpa bantuan 5 -7 tapak


BIODATA AMMAR

Nama:Muhammad Ammar Amsyar

DOB:29 April 2015
Masa:3:42 pagi
Berat:2.96 kg
Panjang:50 cm

1 Bulan
Berat: 4.4 kg
Panjang: 53 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.4 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.6kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah


Related Posts with Thumbnails

hari pertama dilahirkan

1 bulan

2 bulan