SET HAMIL

Assalammualaikum w.b.t
Pernah tak ibu2 di luar sana nak melahirkan zuriat yang sempurna dan sihat tanpa masalah..setiap orang inginkan terbaik untuk anak.lagi-lagi bagi ibu yang baru pertama kali hamil.mesti nak anak dalam keadaan yang sihat dan sempurna.Sama macam perasaan saya ketika hamilkan anak pertama dulu.Apa sahaja supliment yang doktor bagitau terbaik untuk anak,terus saya nak beli.lagi2 untuk perkembangan otak anak2..

dulu masa saya tak kenal shaklee lagi..bila anak kedua baru saya kenal shaklee...mmg berbeza anak pertama yang tak consume shaklee dan yang consume shaklee..

yang mana cepat rasa letih,termegah2 kalau berjalan,saya galakkan anda amik shaklee..bukan sebab saya jual shaklee,maka saya suruh anda cuba shaklee..tapi nakkan anda rasa perbezaannya..

cuba tanya pada diri sendiri adakah anda makan makanan yang seimbang.boleh tak 1 hari makan 7 biji buah oren,2kg sayur brolkoli,ataupun 20 hidangan 1 hari..?

adakah anda dalam keadaan sihat,tidak ada alahan,atau pon tidak berasa letih dalam tempoh mengandung? 

vitamin prenatal adalah penting untuk kesihatan anda dan bayi.
Kebanyakan (tidak semua) vitamin di farmasi tidaklah sebagus yang disangkakan.

Contohnya:
  • Mengandungi kandungan yang rendah kualiti. Kualiti yang rendah bermaksud kebanyakan vitamin dan mineral tidak dapat diserap oleh badan ibu dan bayi.
  •  Tidak mengandungi bahan dengan jumlah yang betul.  Bayi di dalam kandungan anda memerlukan nutrisi tertentu dalam kuantiti yang spesifik untuk memastikan ia membesar dengan baik.
  •  Datang dalam bentuk sehari-satu-tablet. Ia dimampatkan dalam satu tablet yang membuatkan ia susah untuk badan kita hadam.
  •  Mungkin mengandungi bahan yang tidak diperlukan atau berbahaya. Vitamin prenatal biasanya tidak megandungi bahan kimia berbahaya yang biasanya dijumpai dalam vitamin lain. Tetapi masih ada bahan yang tidak perlu seperti, perasa tiruan yang mana kebanyakannya adalah gula. Pewarna tiruan juga biasa digunakan. Jauhi vitamin prenatal ini kerana kita tidak tahu kesan kesan keatas kandungan kita.
  •  Ramai ibu mengandung di luar sana mengalami mabuk, muntah-muntah semasa mengambil vitamin prenatal. Ini dapat dielakkan dengan mengambil vitamin yang berkualiti sebelum hamil lagi untuk memastikan badan anda mendapat semua nutrisi bayi anda perlukan sebelum ia mula membesar.

Jadi, jika semua vitamin prenatal adalah tidak sehebat mana untuk anda dan bayi di dalam kandungan, apakah alternatifnya? Di bawah ini saya senaraikan 10 nutrisi penting yang bayi di dalam kandungan perlukan untuk lebih sihat dan kuat.

Asid folik. Pastikan ini anda memang anda ambil. Folik asid dari folate adalah asas, nutrien penting yang boleh mengurangkan risiko kecacatan neural tube kepada bayi dalam kandungan sebanyak 70% peratus. Anda boleh dapatkannnya daripada sayur hijau yang gelap, dan berdaun, kekacang, buah-buahan sitrus.  Cadangan yang sepatunya diambil adalah 400mcg (micrograms) sehari. Kebanyakan suplemen lain mengandungi 1000mcg sehari dan ini adalah terlebih-lebih dan tidak diperlukan sebenarnya.

Thiamine. Thiamine juga dikenali sebagai vitamin B1 atau thiamin dan ia adalah penting untuk menukarkan karbohidrat kepada glukos untuk memberikan ibu dan bayi tenaga. Ini penting untuk tumbesaran otak bayi dan sistem saraf, otak dan hati.
Riboflavin. Juga dikenali sebagai vitamin B2. Untuk kehamilan, riboflavin adalah penting untuk tumbesaran bayi dan kekurangannya boleh merosakkan tumbesaran bayi. Ia juga menolong tisu untuk oksigen yang mana mengurangkan rasa 'cramp'.
Vitamin B12. Seperti Folik Asid, vitamin B12 juga diperlukan untuk tumbesaran neural tube bayi untuk mengelakkan masalh neurologi yang berpanjangan. Kajian menunjukkan kekurangannya menyebabkan kemandulan, keguguran dan bayi pra-matang.

Kalsium. Ramai orang tidak dapat cukup kalsium yang diperlukan dan apabila anda mengandung, kuantiti yang cukup adalah penting untuk tulang dan gigi yang kuat untuk anda dan bayi dalam kandungan. Kalsium juga membantu pergerakan bayi, sistem saraf dan otot untuk berjalan dengan lancar. Kajian juga menunjukkan pengambilan kalsium semasa hamil boleh mengurangkan risiko darah tinggi, yang mana yang boleh mengakibatkan preeclampsia. terlalu sedikit kalsium akan memberi kesan buruk dan terlebih kalsium akan mengakibatkan pembaziran yang sia-sia. Jika anda mengambil kurang kalsium, bayi dalam kandungan akan mengambil dari anda dan mengakibatkan masalah kesihatan di amsa akan datang. (contoh: rambut gugur, gigi reput, tulang reput dan sebagainya. Ibu mengandung 18 tahun ke atas 1000mg dan 18 tahun ke bawah 1300mg memerlukan kalsium.

Vitamin D. Satu dari vitamin utama yang ramai kekurangannya adalah Vitamin D. Kita tidak dapat cukup sinaran matahari untuk membantu badan kita menghasilkannya. Bagi ibu hamil, kekurangan vitamin D boleh mengakibatkan masalah dalam tumbesaran bayi, tulang dan penyerapan kalsium. Ibu hamil memerlukan 400UI vitamin D dan selebihnya daripada sinaran matahari setiap hari.

Iron. Kebanyakan wanita mengalami tekanan darah rendah sepanjang kehamilan dan ini adalah merisaukan. iron diperlukan untuk perkembangan otot dan sel darah, juga mengelakkan anemia - kondisi dimana mengurangkan sel darah merah yang sihat. Kedua-dia ibu dan bayi memerlukan iron yang cukup iaitu sekurang-kurangnya 18mg.

DHA. Juga dikenali sebagai Docosahexaenoic acid, DHA adalah asid lemak penting yang membentuk sehingga 60% otak kita dan bayi. Wanita yang mengambil suplemen minyak ikan Omega 3 mempunyai bayi yang kurang bermasalah dalam pembelajaran dan kerosakan mental dan tinggi IQ berbanding bayi biasa. KLIK UNTUK LEBIH INFO MENGENAI OMEGA GUARD

Vitamin C. Vitamin C membantu perkembangan kolagen, sejenis protein yang membina tulang rawan, tendon, tulang dan kilut bayi anda. Kajian juga menunjukkan kekurangan vitamin C menjejaskan perkembangan mental. Ia juga menolong penyerapan zat besi.

Protein. Amino asid yang membentuk protein adalah sangat penting untuk pertumbuhan sel badan anda dan bayi di dalam kandungan. Adalah penting untuk anda mendapatkan protein secukupnya semasa mengandung terutama ketika trimester kedua dan ketiga dimana bayi anda membesar dengan cepat dan payudara serta organ lain membesar untuk menampung keperluan bayi dalam kandungan.

Seeloknya vitamin-vitamin ini wajar diambil 3 bulan sebelum mengandung.

Kombinasi ini juga memberikan kebaikan lain seperti:
  1. Tiada masalah 'morning sickness'
  2.  Tiada muntah dan masalah penghadaman (sembelit)
  3.  Meningkatkan tenaga dan membaiki mood
  4.  Tiada masalah pada setiap pemeriksaan bulanan di hospital
  5.  Tiada masalah kemurungan
  6.  Wajah lebih berseri-seri (bonus mengambilan ESP)

No comments:

BIODATA TAQIF

Nama:Muhammad Taqif Thariq
DOB:11 November 2010
Masa:5.19 pm
Berat:3.34 kg
Panjang:56 cm

1 Bulan
Berat: 4.6 kg
Panjang: 59 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.5 kg
Status: Pandai senyum,nak main

3 Bulan
Berat: 7 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.9kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

18/7/2011
Status:taqif dah pandai merangkak dengan lancar

25/7/2011
Status:taqif tumbuh gigi sebatang kat bawah

30/7/2011
Status:taqif dah pandai duduk sendiri tanpa bantuan pegang mana2 objek

11 bulan dah pandai berjalan..amin...

1tahun 7 bulan
status:dah pandai cakap mama,papa,mamam,nak,nanak,boleh,gelak,ajuk cakap org,still masih cakap macam baby lagi..sekarang belajar nak melompat..berat 12kg masa 1thn 5 bulan..

11/11/2012
2tahun genap
alhamdulillah..dah pandai sebut banyak word jugak..dah jadi abang yang baik..dan sayang adik..

BIODATA AQIL

Nama:Muhammad Aqil Zafran
DOB:21 Januari 2012
Masa:10:11 pagi
Berat:3.22 kg
Panjang:48 cm

1 Bulan
Berat: 4.7 kg
Panjang: 56 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,hisap jari,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.5 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

5bulan
Berat 7.5kg
Status:dah pandai guling2 dari ujung ke ujung,mengundur..

8bulan
status:dah pandai merangkak

9 bulan
status:dah pandai bertatih pegang kerusi meja
dah pandai bangun sendiri tanpa bantuan

9/11/2012
dah pandai berjalan sendiri tanpa bantuan 5 -7 tapak


BIODATA AMMAR

Nama:Muhammad Ammar Amsyar

DOB:29 April 2015
Masa:3:42 pagi
Berat:2.96 kg
Panjang:50 cm

1 Bulan
Berat: 4.4 kg
Panjang: 53 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.4 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.6kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah


Related Posts with Thumbnails

hari pertama dilahirkan

1 bulan


2 bulan