Berwaspada Ketika berbuka Puasa Di Restoran2 dan Hotel2

Tinggal besok jer lagi sebelum menjelangnya Bulan Ramadhan. Bila Menjelangnya Bulan Ramadhan nie banyak RESTORAN2 dan HOTEL2 mulalah nak membuat promosi Juadah untuk berbuka puasa dengan harga yang murah.

So saya nak berkongsi sedikit maklumat dengan kengkawanlah supaya berwaspada dalam memilih tempat2 untuk berbuka puasa supaya tidak tertipu dan terpedaya makan ditempat2 yang TIDAK HALAL. Ini kerana time bulan puasalah banyak RESTORAN2 dan HOTEL2 yang TIDAK ADA SIJIL HALAL menyajikan Juadah berbuka puasa.

Mereka Berlumba2 mengiklankan dan mempromosikan Juadah Berbuka yang enak2 di Akhbar2 dan mengantungkan poster2 mereka di premis dan di tempat2 lain untuk menarik perhatian orang awam.

Contohnya HOTEL2 yang sebelum ini menjual MINUMAN KERAS dan MAKANAN TIDAK HALAL pada siang hari dan menyembunyikannya pada waktu berbuka puasa .Ada pula yang menjual semua makanan yang diharamkan sepanjang tahun, bila bulan puasa mereka menganjurkan buffet Ramadhan untuk UMAT ISLAM berbuka puasa.

Saya berharap kengkawan yang baca nie dapat berkongsi ILMU nie dengan kengkawan yang lain supa tidak TERPEDAYA dan BERWASPADA padaBulan Ramadhan.Bila hendak menjamu makanan di RESTORAN2 dan HOTEL2 pastikan menyiasat dulu latar belakang tempat itu sama ada mendapat HALAL JAKIM ke tidak supaya apa yang kita makan HALAL.

Taklah kita penat2 puasa di siang hari dan amalan puasa kita tidak diterima Allah SWT. Itukan Merugikan Kita..Renung2kan dan fikir2kanlah..

Jom kita kongsi bersama dengan meninggalkan komen masing2 bila dah baca nie.
Post a Comment

BIODATA TAQIF

Nama:Muhammad Taqif Thariq
DOB:11 November 2010
Masa:5.19 pm
Berat:3.34 kg
Panjang:56 cm

1 Bulan
Berat: 4.6 kg
Panjang: 59 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.5 kg
Status: Pandai senyum,nak main

3 Bulan
Berat: 7 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.9kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

18/7/2011
Status:taqif dah pandai merangkak dengan lancar

25/7/2011
Status:taqif tumbuh gigi sebatang kat bawah

30/7/2011
Status:taqif dah pandai duduk sendiri tanpa bantuan pegang mana2 objek

11 bulan dah pandai berjalan..amin...

1tahun 7 bulan
status:dah pandai cakap mama,papa,mamam,nak,nanak,boleh,gelak,ajuk cakap org,still masih cakap macam baby lagi..sekarang belajar nak melompat..berat 12kg masa 1thn 5 bulan..

11/11/2012
2tahun genap
alhamdulillah..dah pandai sebut banyak word jugak..dah jadi abang yang baik..dan sayang adik..

BIODATA AQIL

Nama:Muhammad Aqil Zafran
DOB:21 Januari 2012
Masa:10:11 pagi
Berat:3.22 kg
Panjang:48 cm

1 Bulan
Berat: 4.7 kg
Panjang: 56 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,hisap jari,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.5 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah

5bulan
Berat 7.5kg
Status:dah pandai guling2 dari ujung ke ujung,mengundur..

8bulan
status:dah pandai merangkak

9 bulan
status:dah pandai bertatih pegang kerusi meja
dah pandai bangun sendiri tanpa bantuan

9/11/2012
dah pandai berjalan sendiri tanpa bantuan 5 -7 tapak


BIODATA AMMAR

Nama:Muhammad Ammar Amsyar

DOB:29 April 2015
Masa:3:42 pagi
Berat:2.96 kg
Panjang:50 cm

1 Bulan
Berat: 4.4 kg
Panjang: 53 cm
Status: Tidur je

2 Bulan
Berat: 5.6 kg
Status: Pandai senyum,nak main,tgk tv

3 Bulan
Berat: 6.4 kg
Status: hisap jari,gelak besar,membebel,tgk tv

4 Bulan
Berat 7.6kg
Status:Pandai mengering,angkat tgn ketika menyiarap dan undur smpai pusing 180 darjah


Related Posts with Thumbnails

hari pertama dilahirkan

1 bulan

2 bulan